Motor 2017:
Lite nya foto men inga större nyheter, 3" avgassystemet blev lite klenare, är
nog 2,5"
Motor:
Volvo 760/960 TD motor i en 245:a
från -75. Motorn är på 2.4 Liter, ger 112 hk med turbo, 124 hk med Volvos
egen laddkylare. Elfläkt från en BMW M3 framför AC:ns kondensor. Alla bultar och muttrar är
nya. Lösa
delar är antingen nya och varmgalvade eller blästrade och eloxerade. Luftkyld
13 raders oljekylare, oljefilterflyttare och givetvis oljeslangar med
pressade kopplingar. Helt ny AC förutom konsolen som den sitter monterad på
motorn med. Startmotorn är från den äldre modellen av dieselmotor av märket
Bosch, litar mer på den är en Hitachi i storlek med en Coca-Cola burk. Nyrenoverad dieselpump och nya spridare.
Kommande projekt:
Intercooler (när jag hittar
en som passar bra) och ett
rostfritt 3" avgassystem.
Farthållare VDO av elservo modell troligen.
Växellåda:
M46,
4 växlad med planetöverväxel, grövsta kardanen som finns till bilmodellen.
Klicka på bilden för en stor bild om du vill se detaljer.
Gasvirens dragning ser lite konstig ut, det är vajer från till en 240-diesel
men gasrulle från 7/900 serien.
Klicka på bilden för en stor bild om du vill se detaljer.
Klicka på bilden för en stor bild om du vill se detaljer.
Oljefilterplaceringen har inget övrigt att önska när det gäller
åtkomlighet.
Klicka på bilden för en stor bild om du vill se detaljer. 240:ns luftfilterburk är ihopkopplad med turbon med en slang från en 940 Turbo, perfekt.
AC-pump, konverterad till det nya köldmediet. Nya bussningar och alla stag eloxerade gula, samt nya skruvar och bultar.